طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

افرادی که تازه کار طراحی را شروع کردند یا قصد دارند بصورت گام به گام طراحی از منظره را یاد بگیرند یک موضوع اولیه اما مهم بر سر راه آنها قرار خواهد گرفت و آن ترکیب بندی است ، کاریکه می تواند فرد را سردرگم کند و نداند از چه نقطه ای و به چه شکلی باید طراحی را شروع کند .


در یکی از کتابهای طراحی به اسم drawing for the absolute beginner به همین موضوع اشاره و تمرین خوبی برایش قرار داد شده ، بنظرم مناسب آمد و بخش مورد نظر از این کتاب را در این قسمت برای شما قرار می دهم .

سعی میکنم مطالب دیگری از این کتاب و کتابهای دیگر در سایت قرار دهم .


شما باید در نظر داشته باشید که هر منظره چه آسان و چه سخت از نظر جزئیات و تعداد عناصر و در هم آمیختگی به نوعی تشکیل شده از نقاشی های کوچک است ، باید این توان را در خود بوجود بیاورید که بتوانید یک منظره را به قسمت های ساده و کوچک تقسیم کنید .


این نقاشی که قرار هست آنرا ترسیم کنیم از سه موضوع اصلی تشکیل شده :
کلبه یا خانه ، یک درخت در سمت چپ خانه و در نهایت چند گوسفند


باید با این ایده سراغ این منظره بروید که هر یک از این قسمت ها نقاشی جداگانه ای هستند که در نهایت به تصویر نهایی کمک می کنند ، باید در انجام کار صبور باشید و از روند کار لذت ببرید .

لوازمی که برای این طراحی نیاز است :

مداد گرافیت 4H ، HB ، 4B
کاغذ ( به سلیقه خود می توانید هر مدل کاغذی را انتخاب کنید )
• پاک کن خمیری ( می توانید از پاک کن پلاستیکی هم استفاده کنید )
خط کش ( اجباری در استفاده از آن وجود ندارد )

نحوه طراحی منظره برای مبتدیان

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان
مرحله 1: شکل های اصلی را ترسیم کنید

با یک مداد 4H ، با فشار کم دست یک مستطیل که شکل کلی کلبه را نشان می دهد رسم می کنیم ، سپس یک خط برای لبه سقف و یک خط دیگر برای گوشه جلوی خانه اضافه می کنیم ، اینگونه خطوط در ادامه به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم شکل را بصورت دقیق تر و البته آسان تر رسم و کامل کنیم .

خط چمن را مشخص می کنیم ، تنه درخت و فضایی که برگ ها آنجا را پر میکنند را مشخص میکنیم  و در انتها چند شکل بیضی را برای مشخص کردن بدن گوسفندان رسم می کنیم .

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 2: خطوط پنجره ، درب و سقف را اضافه کنید

با استفاده از مداد 4H و با خط های صاف چند مورد را مشخص می کنیم ، ابتدا درب و پنجره را مشخص می کنیم سپس سراغ سقف خانه می رویم ، کناره های سقف را با کمی زاویه دادن به شکلی که شیب را نشان دهد ترسیم میکنیم و در مراحل بعد آنرا تکمیل تر می کنیم .

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 3: اضافه کردن جزئیات به ساختمان و درخت

با مداد 4H ، خط های کوچک که تشکیل دهنده مستطیل های کوچک را می دهند به سقف خانه اضافه می کنیم ، همچنین مقداری هم بر روی دیوار خانه ، در استفاده از آن بر روی دیوار خانه زیاده روی نکنید ، در قسمت جلوی خانه ، سقف را همانند تصویر تغییر دهید و خط های اضافی را پاک کنید .

سراغ تنه درخت بروید و کمی شاخه های آنرا گسترش دهید ، هر چه شاخه به سمت برگ میرود و از تنه اطلی فاصله میگیرد باید نازکتر کشیده شود .

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 4:  درختان ، شاخ و برگها و گوسفندان را کامل تر کنید

با یک مداد 4H ، شاخه های بیشتری به درخت اضافه کنید. شکل کاملتری از شاخه ها رو ترسیم کنید .

فضاهای  شاخ و برگ درخت ، علف ها و بوته ها  را ترسیم کنید.
سر و پاهای گوسفندان را نیز ترسیم کنید.

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 5: گوسفندها و درختان را اصلاح کنید

گوش گوسفندان را اضافه می کنیم و شکل درست پاها را مشخص می کنیم ، سایه زدن برگ های درخت را با مداد 4H شروع کنید.

با استفاده از خط های کوتاه به شکلی که انگار در حال خط خطی کردن هستید و بصورت گسترده در منطقه برگ های درخت بافت برگ ها را مشخص می کنید ، نیاز به کشیدن دقیق برگها ندارید ، تنها کافیست با ایجاد همین خطوط مفهوم را به بیننده برسانید .


همین روش را برای بوته ها نیز استفاده می کنیم ، جلوی بوته ها را با خطوط پر رنگ تکمیل کنید که نشان دهنده عمق بوته ها باشد .

طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 6 : سایه زنی بیشتر و چمن ها را اضافه کنید

سایه های علف ها و بوته های کنار خانه و درخت را بیشتر کنید ، خطوط بیشتر اما کمرنگ تری را به فضای خالی بک گراند اضافه کنید تا تصویر را کامل تر و البته زیبا تر کند .


همچنین سایه های روی شاخه ها و برگ ها را افزایش دهید  تا شکل بهتری را بدست آورد . برای سایه روشن تر از مداد 4H و برای سایه تیره تر از مداد HB استفاده کنید. توجه داشته باشید که سمت چپ خانه بدلیل اینکه سایه درخت بر روی آن افتاده تیره تر است .

با مداد 4H و HB ، چمن را به پیش زمینه اضافه کنید و گوسفندان را بیشتر سایه بزنید. بدن گوسفند سمت چپ را کمی تاریک کرده و علف های اطراف آن را برای کنتراست روشن نگه دارید. بدن دو گوسفند دیگر روشن تر است ، بنابراین با مداد HB علف های اطراف آنها را تیره تر کنید.

با این کار کنتراستی بوجود می آید که باعث می شود شما بی نیاز از کار بیشتر بر روی گوسفندان شوید و گوسفندان خود را بخوبی نشان می دهند .


طراحی گام به گام منظره برای مبتدیان

مرحله 7: تیرگی و جزئیات پایانی را اضافه کنید

با مداد 4H و HB هرگونه سایه و جزئیات را مشخص کنید. از مداد 4B برای تاریک ترین قسمت ها مانند دهانه های پنجره و درب و مناطق سایه دار درخت استفاده کنید ، قسمت تنه درخت که به سمت داخل برگ ها می رود بدلیل نرسیدن نور در آن قسمت دارای تیرگی بیشتری است .

به شما تبریک می گویم ، شما به سادگی توانستید یک منظره را ترسیم کنید ، به تمرین کردن ادامه دهید و هر بار تصویری با اجسام بیشتر و همچنین با جزئیات بیشتر را برای طراحی انتخاب کنید .

پایان .