درس دوم آموزش طراحی مقدماتی : نحوه درست گرفتن مداد و نشستن

نحوه گرفتن مداد در دست هنگام طراحی :

قبل از اینکه به سراغ طراحی برید لازمه بدونید نحوه قراگیری مداد در دست چگونه هست . مداد ابزار اصلی ما هست و به کمک مداد قرار هست طراحی رو انجام بدیم ، نحوه قرار گرفتن مداد در دست خیلی اهمیت داره و این مورد میتونه فشار کم یا زیاد به دستان بیاره و در مدت زمان کم باعث خستگی بشه و به همین علت  زمان کمتری رو برای طراحی بزارین ،  باید طراحی به شکلی انجام بشه که فشار به دستان کمتر وارد بشه .

به نحوی مداد را باید در دست گرفت که آزادی بیشتری در زمان طراحی به ما بده  و از بیشترین  امکانیکه دست به ما میده استفاده کنیم ،  با یاد گرفتن این موضوع شاهد خواهید بود که چگونه در بهتر شدن طراحی شما تأثیر میزاره .

بیاین بررسی کنیم که چه روش‌هایی برای گرفتن مداد در دست داریم :

 

نحوه گرفتن مداد در دست هنگام طراحی

همه ما عادت کردیم که مداد رو به همان شکلی در دست بگیریم که در زمان نوشتن متن میگیریم ، به این شکل که تقریباً مچ ما بر روی سطح  و نوک مداد در میان سه عدد از انگشتان ما قرار میگیرد ، این حالت محدودیتهای زیادی برای ما ایجاد می‌کند ، این حالت زمانیکه دقت اهمیت پیدا می‌کند و قرار هست به جزئیات بپردازیم و خطها بسیار کوتاه هستند به ما کمک می‌کند ، شما در این حالت برای کشیدن خطهای بلند تر آزادی ندارید و همچنین اگر بخواهید از پهنای نوک مداد استفاده مفید تری داشته باشید شما را محدود می‌کند .


حالت دیگه ای که میشه مداد رو در دست گرفت به این شکل هست که مداد را بین انگشت شصت و چهار انگشت دیگر قرار می‌دهید ، اما انگشت شصت و انگشت اشاره  نگه دارنده اصلی هستند ، ممکن است بعضی افراد هر چهار انگشت زیر  را به مداد متصل کنند  و یا ممکن است به تعدادی که راحت‌تر هستند از هر تعداد انگشت استفاده کنند ، نا گفته نماند که در هنگام طراحی گاهی اتفاق می‌افتد که تنها از همان انگشتان شصت و اشاره استفاده می‌شود  و انگشان دیگر اتصالی با مداد ندارند .  با این شکل از قرار گیری مداد شما استفاده بهتری از پهنای نوک مداد خواهید داشت و همچنین مچ دست آزادی بیشتری دارد و در کنار آن از قدرت شانه ها هم می‌توانید استفاده کنید .زمانیکه به این شکل مداد را در دست گرفته‌اید با زاویه دادن و یا چرخش می‌توانید قدرت وکنترل بهتری در کشیدن بعضی از شکلها داشته باشید .


حالت بعدی که به سراغ اون میریم حالتیست که انگشت اشاره از بالا و نزدیک به نوک مداد فشار را وارد می‌کند و انگشتان شصت و میانی نگهدارند های دیگر مداد هستند ، مداد تقریباً در راستای سطح کاغذ هست ، در این حالت هم شما امکان استفاده بهتر از شانه ها را خواهید داشت .


حالت قلم مو هم از دیگر روش‌های قرار گیری مداد در دست است ، شما مداد را به شکلی در دست میگیرید که انگار یک قلم مو در دست دارید ، این حالت کمی شبیه به حالت اولی هست که گفته شد با این تفاوت که اینبار ناحیه بالایی مداد با دست گرفته می‌شود و به اینصورت آزادی بیشتری در ترسیم خطور دارید ، در این حالت اگر از شانه ها هم استفاده نشود و مچ دست مرکز حرکت باشد بدلیل اینکه بالای مداد در دست قرار گرفته شما شعاع بزرگتری در هنگام رسم دارید و این باعث می‌شود شما خطوط بزرگ‌تر اما با دقت را رسم کنید .

در اینجا به چهار حالت پر استفاده اشاره کردیم اما حالت‌های دیگری هم هستند که ممکن است استفاده شود .

هر طراحی با توجه به راحتی خود در هنگام کار ممکن است حالتی را برای خود انتخاب کنند ، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد ،  میزان راحتی و دقت در کار است ، اگر خطوط کوتاه و با دقتی می‌خواهید رسم کنید باید کنترل بیشتری بر روی نوک مداد داشته باشید و نیرو در قسمت مچ و انگشتان باشد که البته نباید بصورت طولانی مدت باشد چون ایجاد خستگی می‌کند .

زمانی هم که نیاز به خطوط بلند و صاف  دارید باید گرفتن مداد به شکلی باشد که دست در حالت آزاد قرار بگیرد و از قدرت شانه ها استفاده کرد ، با فاصله گرفتن انگشتان از نوک مداد آزادی بیشتر و خط‌های بلند تر و با نیاز به دقت کمتر را خواهید داشت .

همچنین در هنگام سایه زنی هم نحوه قرار گرفتن مداد در دست اهمیت دارد که بسته به اینکه با چه سرعتی و دقتی و  در چه وسعتی از سطح طرح قرار هست سایه زده شود یکی از انواع حالت‌ها را انتخاب می‌کنید .

فراموش نکنید که در طول کار ممکن است از همه حالت‌ها استفاده کنید تا طرح بهتری را رسم کنید پس به همه روش‌ها توجه کنید و تمرینات مناسب را داشته باشید .

 

 نحوه نشستن درست درهنگام طراحی

 

نحوه نشستن درست درهنگام طراحی :

بد نشستن در هنگام طراحی میتونه مشکلاتی در بخش‌های مختلف بدن از جمله کمر و گردن در دراز مدت بوجود بیاره و همچنین روی کیفیت کار شما در زمان طراحی هم تأثیر بزاره ، می بایست آنچه که نیاز هست رو  فرا بگیرید تا به حفظ سلامتی شما کمک کنه .

 سعی کنید با تمرینات ورزشی آمادگی جسمانی خودتون رو بیشتر کنید ، موضوعی که همه ما در زمان طراحی با اون مواجه میشیم درگیر شدن کامل ذهن بر روی کار هست بطوریکه حتی ممکنه گذر زمان رو هم حس نکنیم ، برای همین سعی کنید با ابزارهایی برای خودتان یادآوری کنید که نیاز به استراحت دارید ، با ابزارهایی مثل ساعت یا گوشی موبایل زمانهای استراحت را برای خودتان یادآوری کنید .

از صندلی با ارتفاع مناسب که وضعیت بدن رو در شرایط مناسب نسبت به میز قرار میده استفاده کنید ، اگر ارتفاع شما کم هست میتونید یک بالشت بر روی صندلی قرار دهید و سپس با نشستن روی آن ارتفاع مناسبتری داشته باشید .

در هنگام نشستن خودتان را خم نکنید ،شانه های شما نباید آویزان باشد ،  اگر در پشت کمر شما فضای خالی وجود دارد سعی کنید با چیزی مثل پارچه یا بالشتک آنرا پر کنید ، اگر کف پای شما از زمین فاصله دارد وسیله‌ای در زیر پای خود قرار دهید که پای شما در حالت آویزان قرار نگیرد .