درس اول آموزش طراحی مقدماتی : ابزار طراحی

برای طراحی و نقاشی ابزارهای زیادی هست  و از هر نوع ابزاری مدلهای مختلفی وجود داره ، شرکت های زیادی هم هستند که اونها رو تولید می‌کنند و کیفیت‌های مختلفی هم دارند اما برای طراحی نیاز نیست انبوهی از این لوازم رو داشته باشیم هر چند که ممکنه به آسونتر شدن کار و سرعت انجام طراحی کمک کنه و در نهایت کیفیت مطلوب تری از کار رو داشته باشیم منتها هنرمندانی  هستند که با ساده‌ترین ابزار هم طراحی های حیرت انگیزی رو خلق می‌کنند ، پس نداشتن ابزارهای با کیفیت و گران قیمت را بهانه‌ای برای عدم شروع طراحی قرار ندید و با ساده‌ترین ابزارها کار روشروع کنید و به مرور به کیفیت ابزارهاتون اضافه کنید .

خب بریم سر معرفی ابزارهای طراحی ، در اینجا به ابزارهایی که ضروری تر هستند اشاره  میکنیم البته بعضی از این ابزارها خیلی هم واجب نیستند و فقط برای آشنا شدن کمی در موردشون صحبت می کنیم :

ابزار طراحی - کاغذ

کاغذ :

مدلهای زیادی از کاغذ متناسب با روش طراحی و نقاشی وجود داره ، جدا از مدل و شرکت های سازنده ، کاغذ ها دارای خصوصیاتی همچون وزن ، بافت و رنگ  هستند که اونها رو از هم تفکیک میکنه ، کاغذی که برای آبرنگ مناسب هست شاید برای مداد مناسب نباشه پس نیاز هست که شناخت مناسبی از کاغذها داشته باشید که البته این موضوع بسیار ساده است ،  با شناخت مدلهای مختلف کاغذ و تجربه استفاده از آن‌ها قادر هستید در زمان شروع کارتون کاغذ مناسب را انتخاب کنید تا در نهایت از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید .

اما  عزیزانی که تازه طراحی را شروع کردند لازم هست توجه داشته باشند که در هنگام کار از پاک کن استفاده بیشتری میکنند پس نیاز به کاغذی دارند که جنس محکم تری داشته باشه .

اگر طرح شما دارای جزئیات است و حالت واقع‌گرایانه دارد باید از کاغذی که بافت ریزتری دارد استفاده کنید. هر طراحی ممکن است با یک نوع و برند از کاغذ کار کند ، شما می‌توانید به مرور کاغذهای مختلف را آزمایش کرده و ببینید بهترین نوع آن برای شما کدام است اما برای شروع میتونید از کاغذهایی که در بازار مرسوم است استفاده کنید .

فروشنده های لوازم طراحی هم میتونند در انتخاب برند تولید کننده کاغذ به شما کمک کنند ، اگر هم که تازه کار هستید میتونید از کاغذهای معمولی که بصورت روزانه در همه جا کاربرد دارد استفاده کنید .

ابزار طراحی - مداد

مداد :

مداد یکی از اصلی‌ترین و پر استفاده ترین ابزار طراحی و نقاشی به حساب می‌آید ، همه شما با مداد آشنا هستید اما چند نکته هست که باید در موردش بیشتر آشنا بشید ، نکته مهم در مداد مغزی اون هست این مغزی سیاه رنگ از گرافیت درست میشه ، نوک مداد ها هم از نظر نرمی و سختی انواع مختلفی دارند ، این نرمی و سختی بسته به موادی هست که با گرافیت ترکیب میشه ، گرافیت زمانیکه با رس ترکیب می‌شود سختی آن بالا می‌رود پس اگر مدادی سخت بود بدانید میزان رس در آن بیشتر است .

این سخت و نرم بودن مدادها به دلیل کاربرد مختلف اون هستش ، گاهی سؤال میشه  برای موضوعی مثل طراحی منظره یا چهره از چه مدادی باید استفاده کرد در صورتی که این سؤال اشتباست اگر بخوبی از مدادها شناخت وجود داشته باشه دیگه  نیازی به دانستن اینکه در یک موضوع باید از چه مدادی استفاده کرد ندارید .

بسته به طرحی که می‌کشید و نیازی که در آن لحظه حس می‌کنید مداد خود را تغییر می‌دهید فرضاً در حال کشیدن درختی هستید ممکن است در بخشی از آن نیاز به مداد نرم تر داشته باشید و در بخشی مداد سخت تر ، حتی ممکن هست که نوع مدادها استفاده شده هر درختی با درختی دیگر متفاوت باشد .

خب با توجه به این توضیحات اومدند و مدادها رو با توجه به سختی و نرمی اسم گذاری کردند ، نام گذاری به این شکل هست که مدادهایی که نرم تر و رنگ پر رنگی دارند با b و مدادهایی که سخت تر و رنگ کمرنگی دارند با h نامگذاری کردند  هر کدام هم بازه مختلفی دارند که با عدد مشخص میکنند .

در مداد b هر چه عدد بالاتر بره  مداد نرم تر و در مداد h هر چه عدد بالاتر بره مداد سخت تر می‌شود بین این دو سری  مدادهای  دیگه وجود داره که با حرف hb و f مشخص میشه مداد hb به نوعی حد وسط مداد سخت و نرم است و f هم بین h و hb قرار می گیره  .

انواع مداد طراحی

hb مدادی هست که در مدرسه از آن استفاده می‌کردیم ، در طراحی نیز از مدادهای hb و 4b استفاده بیشتری می‌شود. سعی کنید در طراحی مدادهای مختلف را استفاده کنید .

مداد نوکی :

مداد نوکی ها برای زمانیکه میخوایم جزئیاتی رو در طرح ایجاد کنیم بسیار کمک کننده هستند ، کثیف کاری ندارند ، دارای نوک با سایزهای مختلف هستند که این هم از ویژگیهای مثبت مداد نوکی هست ، در کنار سایز ، گروه بندیH, B و F   هم دارندکه مربوط می‌شود به نرمی و سختی .

ابزار طراحی - محو کن

محو کن :

برای محو یا کم‌رنگ کردن رنگ مداد یا ایجاد سایه یکنواخت از محو کن استفاده می‌کنند ،محو کن از پیچیده شدن یا فشرده شدن کاغذ نرم ساخته می‌شود ، در دو مدل می‌توانید آن را تهیه کنید.

یک مدل آنکه شکل فشرده شده دارد و دو سر آن نیز تیز است و معمولاً برای سطوح بزرگ استفاده می‌شود که میتوانید از پهنای نوک محو کن استفاده کنید ، مدل دیگر نیز وجود دارد که اگر به سطح آن توجه کنید حالت مارپیچ بودن را می‌بینید و یک طرف آن تیز است ، به خاطر وجود حالت مارپیچ بر روی سطح آن خیلی نمیشه از پهناش استفاده کرد و بیشتر از نوک آن استفاده میشه .

ابزار طراحی - انواع محو کن

توصیه من این هستش که خیلی در ابتدای یادگیری طراحی سراغ این وسیله نرید و سعی کنید یاد بگیرید انواع سایه را با همان مداد و با کنترل  فشار ، حالت دست و قرار گیری مداد بر روی کاغذ ایجاد کنید .

ناگفته نمونه که این وسیله را خودتان هم میتوانید بسازید .
برای محو کردن ابزارهای دیگه ای هم وجو داره مثل دستمال کاغذی ، گوش پاک کن، پنبه یا حتی انگشت شما که در قسمت آموزش سایه‌ها نحوه استفاده از این ابزارها را خواهیم دید .

مداد تراش :

برای تراشیدن مداد می تونید از مداد تراش های ساده یا از مدل های برقی  استفاده کنید ،  برای تراشیدن مداد از کاتر هم میتونید استفاده کنید ، زمانیکه نیاز دارید نوک مداد بیشتر از حالت عادی بلند باشه کاتر ابزار خوبی برای این کار هست ، بلند بودن نوک مداد به ما اجازه میده که از پهنای بیشتری از نوک مداد استفاده کنیم .

پاک کن :

از پاک کن میتونید در زمانهایی که اشتباهی در طراحی انجام دادید یا برای کمک کردن به طبیعی تر شدن قسمتی از طراحی و یا  ایجاد برجستگی و روشنایی در قسمت تیره مثل مو و  موارد مختلفی از این دست  استفاده کنید ، مدلهای مختلفی از پاک کن وجود داره ، پاک کن های پلاستیکی که در زمان تحصیل تجربه استفاده از اون رو داریم ، از این پاک کن ها زمانیکه نیاز به پاک کردن دقیق نیست میشه استفاده کرد البته معنی این جمله این نیست که برای کارهای ظریف‌تر نشه ازش استفاده کرد بلکه برای کارهای ظریف‌تر گزینه های بهتری وجود داره یکی از این گزینه ها پاک کن های خمیری هستند که با تغییر دادن شکل پاک کن میشه استفاده بهتری در طراحی ازش کرد و حتی ریزترین جزئیات را هم ایجاد کرد  ، زمانی هم می رسه که نیاز دارید قسمتی از کار را به شکلی ظریف پاک کنید یا یک روشنایی در قسمت تیره ای ایجاد کنید که مانند کشیده شدن یک خط صاف با مداد باشد ، در این مواقع بهترین نتیجه را می‌توانید در استفاده از پاک کن مدادی داشته باشیدکه نوعی دیگه از پاک کن هستند .

خط کش :

هر زمان که نیاز به یک خط صاف باشه نیاز هست که یه خط کش در کنار شما وجود داشته باشه ، در هنگام طرحی که پرسپکتیو در اون اهمیت زیادی داره و همچنین طرح هایی که خط در اون زیاد استفاده میشه و ارزش زیادی به طرح میده  مثل طراحی ساختمانها لازم هست که از خط کش استفاده کنید ، وجود خط کش سرعت کار و دقت کار را هم بالا می بره ، مدلهای پلاستیکی و فلزی وجو داره و خیلی سخت گیری خاصی روی خط کش نیست فقط اگر از خط کشی استفاده کنید که روی اون بر آمدیگی وجود داشته باشه توصیه میشه تابتونید راحت‌تر اون رو در دست بگیرید .